Assistansguiden garanterar
Högt ställda kvalitetskrav
Alla 8 bolag och 10 varumärken som ingår i vår förmedling är noga kontrollerade och uppfyller de krav som vi anser som självklara. Delaktighet, inflytande, trygghet och stabilitet är ett måste när det kommer till personlig assistans.
Lätt att hitta rätt personlig assistans
Det är dina intressen, önskemål och behov som står i centrum för assistanslösningen. Ett brett utbud av assistansbolag med olika inriktningar, över hela Sverige, ger dig möjlighet att välja vad som passar just dig.
Du väljer din personliga assistent
Kanske behöver du en anhörig som personlig assistent, vill fortsätta med din befintliga assistent eller är i behov av en nystart. Vi sätter ett stort värde i att alla assistansbolag erbjuder individuell anpassning i tillsättning av personliga assistenter.
Delaktighet och inflytande
Det är du som kund som bestämmer hur assistansen ska vara utformad. Du har alltid möjlighet att påverka och delta. Personkemi och trygghet är grunden för en perfekt matchning och lång relation med din personliga assistent.
Vi är med dig hela vägen
Vi hjälper dig med allt från ansökningar och administrativt arbete, till alla kontakter med ditt nuvarande assistansbolag. Vi på Assistansguiden lotsar och stöttar dig under hela resan, med täta uppföljningar efter att du valt ditt assistansbolag. Det ska vara enkelt att påverka sin egen vardag.
Bra arbetsvillkor
Det är assistenternas erfarenhet och engagemang som utgör grunden för kvalitet och din upplevelse som kund. Alla anställda i assistansbolagen vi förmedlar har bra arbetsvillkor, kollektivavtal, pensionsavsättning, försäkringar och möjlighet till löpande kompetensutveckling.

NÖJDA KUNDER BERÄTTAR
Enkelt att byta
SÅ FUNGERAR ASSISTANSGUIDEN
Vi förmedlar personlig assistans
Vi vill att det ska vara enkelt att välja assistansföretag och personlig assistans. Assistansguidens rådgivare hjälper dig kostnadsfritt och förutsättningslöst genom hela processen och du förbinder dig inte till någonting. Allt börjar med att du fyller i formuläret, så kontaktar vi dig inom kort.
I ett första samtal går vi tillsammans igenom vad som är viktigt för just dig. Vilka är dina intressen och behov? Utifrån dina önskemål presenterar vi sedan det eller de av våra assistansbolag som vi tror passar just dig.
Du bestämmer vilka bolag du vill träffa under ett förutsättningslöst möte. Hur och var mötet hålls är helt upp till dig - i hemmet, hos bolaget, via telefon eller videosamtal. Vi finns vid din sida under bokningar och möten.
Det är helt upp till dig om du vill gå vidare med något av de bolag vi rekommenderat. Vår rådgivare finns med dig som stöttning i valet och vid avtalsskrivning.
Tillsammans ser vi till att bytet av assistansbolag går enkelt och smidigt. Vi pratar med ditt nuvarande bolag och sköter all administration kring bytet.
Ditt nya assistansbolag följer dig i din nya vardag. Med jämna mellanrum hörs vi för att se att allt fungerar bra och att du är nöjd. Om du behöver hjälp, är vi bara ett samtal bort.
dina behov i fokus
VI FINNS HÄR FÖR DIG
Boka kostnadsfri assistansrådgivning
Fyll i dina kontaktuppgifter i formuläret så återkommer vi till dig inom kort. Tillsammans kommer vi fram till hur vi bäst lägger upp rådgivningen för just dig. Vårt arbete utgår alltid från dig som kund och vi finns med dig under hela processen – från det första samtalet och kontakt med ditt nuvarande assistansbolag, till matchning och uppföljning. Rådgivningen för personlig assistans är kostnadsfri och du förbinder dig inte till något.
Välkommen till Assistansguiden!
Genom att du svarar på vårt formulär kommer vi att behandla dina personuppgifter för att tillmötesgå din förfrågan. Läs mer här: Hantering av personuppgifter
Vanliga frågor
Om personlig assistans via Assistansguiden
Våra rådgivare finns vid din sida innan, under och efter ditt byte av assistansbolag. Till skillnad från andra förmedlingar har vi god insyn i de assistansbolag som vi rekommenderar. Vi förmedlar bara bolag som klarar av våra högt ställda kvalitetskrav.
Ja, alla assistansbolag har tillstånd från Inspektionen för Vård och Omsorg, IVO. IVO granskar assistansbolagens formalia och ekonomiska förutsättningar, gör en lämplighetsprövning och ser över verksamhetens innehåll och rutiner.
Det beror på. Ansöker du om personlig assistans för första gången beror det på handläggningstiden för assistansbeslut från kommunen eller Försäkringskassan. Har du redan ett assistansbeslut kan du välja om du vill vara arbetsgivare åt dina egna assistenter eller om du vill anlita ett assistansbolag som anordnare av din assistans. Båda alternativ brukar gå relativt snabbt.
Om du får personlig assistans via ett annat bolag finns ofta en uppsägningstid att ta hänsyn till. Börja med att kontakta oss så kan vi gemensamt hitta en bra timing för att säga upp ditt nuvarande avtal och smidigt fasa in dig på det nya.
När du inte haft personlig assistans tidigare
En grundläggande förutsättning är att du tillhör någon av de tre personkretsarna:
- Personkrets 1: Diagnosbaserade funktionsnedsättningar som autism eller utvecklingsstörningar.
- Personkrets 2: Hjärnskada eller begåvningsmässig funktionsnedsättning som uppstått i vuxen ålder.
- Personkrets 3: Varaktiga fysiska eller psykiska funktionshinder som inte beror på åldrande.
Ytterligare krav är att det ska finnas ett behov av stöd med dagliga grundläggande behov.
Lagen om stöd och service grundar sig i allas rätt att leva ett så självständigt och fullvärdigt liv som möjligt. Personlig assistans kan ges till personer som tillhör personkrets 1, 2 eller 3 enligt 1 § LSS och syftar till att tillgodose dagliga behov samt skapa bästa förutsättningar för en meningsfull sysselsättning och deltagande i sociala aktiviteter.
Först behövs ett läkarutlåtande som beskriver funktionsnedsättningen. Detta skickas in till försäkringskassan i samband med att en ansökan om personlig assistans görs, detta finns som e-tjänst hos försäkringskassan. En handläggare kopplas sedan in.
Om bedömningen görs att de grundläggande behoven uppgår till mer än 20 timmar per vecka är du berättigad till assistans via försäkringskassan. Görs en bedömning att dina grundläggande behov understiger 20 timmar per vecka har du istället rätt till assistans via din kommun.
De delar som bedöms är dina behov kring personlig hygien, måltider, kommunikation, av- och påklädning samt eventuell annan hjälp som förutsätter ingående kunskaper.
Om du tillfälligt behöver assistans i större utsträckning än du är beviljad så kan du ansöka om fler timmar via försäkringskassan eller din kommun, beroende på vem som utfärdat assistansbeslutet. Ta kontakt med din handläggare. Tillfällig utökning av ditt beslut kan uppstå vid till exempel sjukhusvistelse eller resor.
Övriga frågor om personlig assistans
Det som skiljer ett barns behovsbedömning från en vuxens är gränsdragningen kring vilka behov som ligger utöver det vanliga föräldraansvaret. Behovsbedömningen kan sägas vara mer osäker av denna anledning.
Utöver detta bedöms barn på samma sätt som vuxna utifrån personkrets 1-3. Ett barn utanför personkrets 1-3 kan dock få assistans under skoltid om det föreligger särskilda skäl.
Behov av dubbelassistans kan uppstå både kring hjälp med grundläggande behov eller hjälp med andra personliga behov. Det är det individuella behovet av dubbel assistans som är avgörande för om detta beviljas. Exempel på insatser som kan kräva dubbel bemanning är när du vistas i miljöer som kräver mänsklig lyfthjälp, eller vid resor och speciella aktiviteter.
Om du blivit nekad personlig assistans kan du begära omprövning via försäkringskassan. Det finns då en möjlighet att förtydliga eller lägga till information – omprövning sker utifrån dessa förtydliganden, ingen ny utredning eller hembesök görs i detta skede.
Får du avslag igen så kan du överklaga till Förvaltningsrätten där du muntligen kan argumentera och tillkalla vittnen som styrker behovet.
Om du har ett assistansbeslut från innan du fyllde 65, har du rätt att fortsätta få personlig assistans även efter 65. Det går däremot inte att ansöka för första gången efter 65 år ålder. Detta är dock inte längre reglerat i lag, utan har snarare blivit praxis – viss variation i bedömning förkommer mellan kommuner.
OM ASSISTANSGUIDEN
Trygga assistansbolag – över hela Sverige
Assistansguiden är en assistansförmedling med 8 noggrant utvalda och kvalitetssäkrade assistansbolag över hela Sverige. Vi har länge förmedlat personlig assistans i Stockholm, Malmö, Göteborg och Umeå men har under de senaste åren gjort förmedlingen tillgänglig över hela Sverige. Alla har rätt till en kvalitativ och personligt anpassad assistans. Assistansguiden erbjuder kostnadsfri rådgivning, matchning och stöttning under hela den resan det innebär att byta assistanslösning. Rådgivningen utgår alltid från dig som kund, där du berättar om dina behov, intressen och dina erfarenheter.
Oavsett om du precis fått ett assistansbeslut och är på väg in i en lösning, eller om du vill byta assistansbolag, kan vi hjälpa dig. Vi har en bred kompetens och erfarenhet och hjälper till med såväl administrativt som juridiskt arbete under processen. Alla assistansbolag som ingår i vår förmedling är självklart godkända av IVO och har goda arbetsvillkor och försäkringar för sina anställda.